Zalando optimistisch over 2015 na een sterk eerste kwartaal

  • Omzetgroei voor boekjaar 2015 naar verwachting aan de hoge kant van de groeidoelstelling van 20-25 procent, of enigszins daarboven
  • Zalando streeft naar een aangepaste EBIT-marge van ongeveer 4,5 procent voor 2015
  • De omzet van de Groep in het eerste kwartaal van 2015 overtrof de verwachtingen en steeg met 28,5% tot € 644 miljoen
  • Voor de eerste keer was Zalando winstgevend in het eerste kwartaal, met een aangepaste EBIT van € 29 miljoen (marge van 4,5%)

Zalando SE, Europa’s meest toonaangevende online fashion platform, heeft in het eerste kwartaal van 2015 de winstgevende groei doorgezet. Dankzij de beste eerste kwartaalcijfers in de geschiedenis van het bedrijf is het de verwachting dat de omzetgroei voor het boekjaar 2015 aan de hoge kant van de groeidoelstelling van 20 tot 25 procent zal uitvallen en mogelijk daarboven uitkomt als de positieve dynamiek doorzet. Aangezien de eerste kwartaalcijfers de verwachtingen overtroffen, heeft Zalando de aangepaste EBIT-marge verhoogd naar ongeveer 4,5 procent voor het fiscale jaar.

“We zijn in 2015 met volle vaart begonnen en de resultaten in het eerste kwartaal zijn een nieuw record. We zijn optimistisch over de rest van het jaar”, zegt Rubin Ritter, lid van de raad van bestuur. “In de komende maanden zullen we blijven investeren in het optimaliseren van de klantervaring en in het versterken van onze internationale groei. De opening van onze technologie hub in Dublin in april was slechts een eerste stap.”

Vanwege de sterke start van het lente/zomer seizoen zijn de inkomsten in het eerste kwartaal met 28,5 procent gestegen naar € 644 miljoen (Q1 2014: € 501 miljoen), waarmee de verwachte doelstelling van 20-25 procent is overtroffen. De groei was vooral sterk in de internationale markten waar Zalando actief is. De omzet in het onderdeel ‘Rest van Europa’ groeide met 37,1 procent naar € 265 miljoen (Q1 2014: € 193 miljoen).

In de Duitsprekende regio in Europa (DACH) overtrof de omzet de verwachtingen met een groei van 22,3 procent. DACH blijft het meest winstgevende onderdeel, met een aangepaste EBIT-marge van 9,3 procent (Q1 2014: -0,1 procent). In totaal is de aangepaste EBIT-marge met 9,1 procentpunt toegenomen naar 4,5 procent of een aangepaste EBIT van € 29 miljoen (Q1 2014: - € 23 miljoen, of -4,5 procent). De positieve EBIT-ontwikkeling is grotendeels te danken aan de verbeterde brutomarge.

Het aantal actieve klanten is opnieuw gegroeid, met kwartaal-op-kwartaal 0,7 miljoen meer actieve klanten in het eerste kwartaal van 2015, naar een totaal van 15,4 miljoen actieve klanten (Q4 2014: 14,7 miljoen actieve klanten, of een stijging van 14 procent ten opzichte van Q1 2014 met 13,5 miljoen). De totale waarde van verhandelde goederen per actieve klant nam met 11 procent toe van € 175 in het eerste kwartaal van 2014 tot € 193 in het eerste kwartaal van 2015. De website van Zalando ontving 393 miljoen bezoekers in het eerste kwartaal van 2015 met meer bezoeken van mobiele apparaten (53 procent in Q1 2015) dan van desktop. De Zalando app, die bekroond is met de International World Business Shop Award, was aan het eind van het eerste kwartaal van 2015 8,5 miljoen keer gedownload.

Download PDF
Download PDF